Friday, July 31, 2009

Hijau Bumi Tuhan

Melalui jalan dalam hutan pagi tadi, hati jadi tenang, udara nyaman, sejuk dan penuh dengan oksigen segar masuk ke jantung. Segar seluruh tubuh dan perasaan. Jantung tidak perlu bekerja kuat untuk menapis udara pagi yang segar tadi.

Kebetulan lagu Hijau Bumi Tuhan pula sedang kedengaran di earphone. Argh! Sunguh nikmat sekali alam ciptaan tuhan.

Itulah kegiatan aku setiap pagi hari jumaat. Selepas subuh aku akan membaca surah al-waqiah, kerana mengikut pesanan ibuku. Kemudian, terus memeriksa basikal untuk membuat senaman pagi.

Ketika jalanraya masih belum dipenuhi dengan karbon monosikda, aku mulakan kayuhan ku. Ketika, imam di surau berdekatan masih belum selesai solat subuh, aku sudah berada di jalanan.

Memecut sekuat hati sehingga tercungap-cungap. Dan mula mengayuh secara santai sepanjang pantai tok jembal, sambil menikmati pemandangan indah laut di waktu pagi yang damai.

Sesekali berselisih dengan pejogging, aku lantas memberi salam. Semoga masing-masing mendapat kesejahteraan masing-masing.

Dari pantai aku akan melalui jalanan dalam keadaan yang sedikit hutan. Suasana lebih segar berbanding dengan laut. Aku terus mengayuh di sepanjang jalan yang hanya dipisahkan dengan pagar di antara aku dan kawasan elit padang golf. Terus mengayuh sehingga sampai ke rumah.

Itulah perjalanan pagi jumaat ku.

3 comments:

  1. wah..
    perjalanan pg jumaat saya penuh dgn asap, debu n hiruk pikuk kota...bernafas pun susah.. :(

    ReplyDelete
  2. syafia : pro and kon ada di mana-mana. Bersyukurlah dengan apa yang ada. :D

    ReplyDelete
  3. Salam...
    bagusnya perjalanan yang menyamankan...
    di samping menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan...

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...